W zdrowym ciele zdrowy duch: jak wybrać ćwiczenia dla starszych osób?

0
165

Aktywność fizyczna to szansa na utrzymanie dobrej formy do późnej starości oraz prosty sposób na poprawę nastroju. To, że młodzi tak chętnie spędzają czas w ruchu, nikogo nie dziwi. A dlaczego coraz więcej starszych osób zaczyna swą przygodę ze sportem?

Dlaczego warto ćwiczyć, gdy jest się seniorem?

Ruch to zdrowie, zatem ćwiczyć warto w każdym wieku. Prosty trening pozwala wzmacniać mięśnie i kości, a tym samym chroni przed poważnymi problemami z poruszaniem się. Dobrze dobrane ćwiczenia dla osób starszych sprawiają też, że utrzymanie równowagi nie stanowi większego problemu, a utrzymanie ciśnienia w normie staje się łatwiejsze. Ruch, szczególnie ten na świeżym powietrzu, może mieć jednocześnie świetny wpływ na nastrój, a – jak wiadomo – pozytywne myślenie do lepsze samopoczucie i silniejsza odporność organizmu.

Jak dopasować trening do wieku?

Aby aktywność fizyczna przyniosła pozytywne rezultaty, należy dopasować formę i intensywność treningu zarówno do swych możliwości, jak i stanu zdrowia. Ćwiczenia dla starszych osób nie mogą być zatem zbyt intensywne. Trening fitness? Zajęcia na basenie czy jazda na rowerze? Wszystkie te formy aktywności sprawdzą się doskonale, warto jednak dopasować tempo do ogólnego stanu swego zdrowia. Warto też pamiętać o rozgrzewce, dzięki której można lepiej przygotować organizm do wysiłku i zmniejszyć ryzyko urazu lub kontuzji.

Trening dla seniora powinien też uwzględniać serię prostych ćwiczeń, które można wykonać w domowym zaciszu. Tu doskonale sprawdzą się ćwiczenia wzmacniające górną część pleców oraz popularne mostki, dzięki którym można wzmacniać mięśnie pośladkowe. Dobre efekty przyniosą również ćwiczenia rozciągające, podczas których można dodatkowo korzystać z taśm gimnastycznych.

Warto też pamiętać, że spacer do sklepu lub wchodzenie po schodach również mogą się okazać świetnymi formami aktywności fizycznej. Warto zatem zrezygnować z jazdy autobusem i wybrać się na zakupy na piechotę, warto zrezygnować z windy i przejść po schodach. To prosty sposób na utrzymanie dobrej formy, nawet w zaawansowanym wieku.

Gdzie szukać inspiracji i porad treningowych?

Czasy, gdy senior na siłowni czy w klubie fitness wzbudzał zdziwienie, minęły. Dziś w wielu miejscach organizowane są zajęcia dla aktywnych seniorów, dzięki czemu sport można połączyć z życiem towarzyskim. Nie brak też poradników, w których pojawia się szereg planów treningowych dla osób 60+ czy 70+. Wystarczy się tylko zmotywować, by zacząć treningi i pracować nad swą formą.